Kaybolanın imdadına '112' yetişiyor

*Kaybolanın imdadına '112' yetişiyor*

Türkiye'de iki hafta önce herkesin yüreğini burkan talihsiz bir olay
yaşandı. Uludağ'da kayak yaparken yolunu kaybeden gencin donarak
hayatını
kaybetmesi, bütün ülkeyi üzüntüye boğdu. Cep telefonundan ailesi ve
arkadaşlarını aramasına rağmen kayıp gencin yeri ancak 10 saatte
tespit
edilebilmişti.

Sinyal takibi için savcıdan izin alma mecburiyeti, gecikmeye gerekçe
gösterildi. Ancak bütün bunlar yaşanmayabilirdi. Çünkü anında adres
tespiti
yapılmasına imkân tanıyan bir sistem var. Ama bilinmediği için kimse
faydalanamıyor. Herhangi bir sebeple 112 Sıhhi İmdat, 155 Polis
İmdat veya
156 Jandarma İmdat'ı sabit hat veya cep telefonuyla ararsanız iki
dakika
içinde bulunduğunuz nokta belirleniyor. Üstelik savcı izni gibi
bürokratik
engeller de yok.


Buna imkan tanıyan düzenleme 3 ay önce yasalaştı. 10 Kasım 2008'de
yürürllüğe giren Elektronik Haberleşme Kanunu'nun 31. maddesi, acil
numaraları arayan kişiye ait yer tespit bilgisinin, telefon
operatörleri
tarafından ilgili birime anında aktarılmasını öngörüyor.


Yani Uludağ'da kaybolan Ümit Özgen (21), arkadaşları yerine 112'yi
arasaydı, daha çabuk kurtarılabilirdi.
Telekomünikasyon Kurumu, konum belirleme imkanının kaybolan kişilerle
sınırlı olmadığını vurguluyor. Yangından sağlık sorunlarına, trafik
kazasından gasba kadar hangi sebeple olursa olsun acil numarayı
arayan
herkese çok kısa sürede ulaşmak mümkün. Bunun için şu numaralardan
birini
çevirmek kafi: 110 Yangın İhbar, 112 Sıhhi İmdat, 151 Kıyı Emniyeti,
155
Polis İmdat, 156 Jandarma İmdat, 157 İnsan Ticareti Mağdurlarına
Yardım ve
İhbar Hattı, 158 Sahil Güvenlik, 159 Alo Karayolları, 168 Türk
Kızılayı ve
177 Orman Yangın Hattı. Acil aramalar konusunda gündemdeki bir başka
proje
ise Amerika'da uygulanan tek numara sistemi. Bütün yardım ve ihbar
hatlarının 112'de birleştirilmesi planlanıyor. Sistem ilk Antalya'da
devreye girecek. Başarılı olunursa ülke geneline yayılacak.


5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanununnun 31nci Madde son fıkrası
aşağıdaki gibidir:


"(4) Ankesörlü telefon hizmeti kullanıcıları da dahil olmak üzere,
kamu
kullanımına açık telefon hizmetinden faydalanan kullanıcılar,
herhangi bir
ücret ödemeden 112 ve Kurumca belirlenen diğer acil çağrı
numaralarını
çevirerek acil çağrıya cevap vermekle yetkili kuruluşa erişme hakkına
sahiptir. Kurumca belirlenen esaslar çerçevesinde işletmeciler
ücretsiz
olarak, kullanıcıların 112 acil çağrı numarasına ve Kurumca
belirlenebilecek diğer acil çağrı numaralarına sunmakta oldukları
hizmetin
kapsam ve kalitesine uygun olarak erişimlerini sağlamak ve acil
yardım
talebinde bulunan kullanıcıların yerlerini tespit ederek ilgili
kuruluşa
bildirmekle yükümlüdür."

Yorumlar

Popüler Yayınlar